×
×

Nieuwsbrief december 2023

image

Beste ouder(s)/verzorger(s), hier kunt u de nieuwsbrief voor de maand december lezen. Veel leesplezier!

Sinterklaas op 10-14

Op 5 december was het feest op 10-14, De Sinterklaasviering! De ochtend begon met opwinding en verwachting toen in elke stamgroep een bijzondere videoboodschap werd ontvangen. Sinterklaas deelde een persoonlijke toespraak met elke groep, waarin hij terugblikte op de leuke en grappige momenten die in het afgelopen jaar in de stamgroepen hadden plaatsgevonden. In de middag stonden diverse activiteiten op het programma, waarbij de leerlingen zelf mochten kiezen aan welke ze wilden deelnemen. Van het trekken van lootjes tot het kijken van een Sinterklaasfilm.

Kerstviering Op 10-14

Met dank aan onze leerlingen, Angelo een Cas, een klein inkijkje in de kerstviering van gisteren.

Nederlands - Materie, Tijd & Ruimte

Deze periode zijn we bezig met jeugdliteratuur. Samen lezen we het boek De spin en de sleutel van Anna Woltz:

Elena vlucht naar het einde van de wereld.Atlas wacht op het einde van de wereld.En dan ontmoeten ze elkaar…
Een bloedhete zomer. Elena moet een hele maand logeren bij het nieuwe gezin van haar tante, want niemand anders wil haar hebben. Vlak voordat ze aankomt, gooit ze haar telefoon weg en knipt ze haar lange haar af. Op de boerderij leert ze Atlas kennen. Hij heeft de ramen van zijn slaapkamer dichtgetimmerd, elke nacht verdwijnt hij uren in het donker en zijn zusje zegt dat hij de school in brand heeft gestoken. De laatste keer dat Elena iemand probeerde te helpen, ging het compleet mis. Maar hoe kan ze een maand tussen zoveel geheimen wonen zonder iets te doen?

De leerlingen behandelen dit boek door elke week voorbereidende opdrachten te maken, te worden voorgelezen, stil te lezen en het maken van opdrachten over de gelezen hoofdstukken. Op deze manier lezen de leerlingen ongeveer 40 pagina's per week en gaan hier samen over in discussie, waardoor het verhaal ook écht betekenis krijgt. Na het succes van vorig jaar (Films die nergens draaien, Yorick Goldewijk) hopen wij ook met dit boek de leerlingen te motiveren om te lezen.
In een tijd van ontlezing zijn dit soort lessenreeksen ontzettend belangrijk en helpend en hierin nemen wij als school dan ook maar al te graag onze verantwoordelijkheid! Waarom lezen zo belangrijk is? Lees het hier! Thuis kunt u ook helpen door eens te vragen waar het boek over gaat, maar ook naar de leeservaring van uw kind. Samen lezen werkt ook. Bent u bekend met de voordelen van de lezende ouder? Neem gerust een kijkje! Bent u nu ook razend nieuwsgierig naar het boek? Uw kind heeft deze als PDF beschikbaar en deelt deze vast heel graag!
Voor vragen over de lessenreeks, stuur gerust een mailtje: j.voorhorst@ooz.nl

Ontmoet, Ontdek & Ontwikkel je talenten tijden de 10-14 Keuzeworkshops

Vanaf begin december zijn wij met de tweede ronde workshops gestart die plaats vinden na schooltijd. Ook nu kunnen onze leerlingen weer een keuze maken. Aanmelden gaat deze keer via Forms https://forms.office.com/e/hRkcxwjGxZ?origin=lprLink. Dit kan nog steeds!

Data/tijd aanbod workshops

Dinsdagmiddag- en donderdagmiddagen van 15.15uur tot 17.00uur

Di 9, 16, 23 Jan.

Do 11, 18 en 25 Jan.

Workshops

Dinsdag.

  • Stickers en sjablonen
  • Ontdek de wereld van Ozobots
  • Ontwerp je eigen instrument

Donderdag.

  • Koken zonder keuken
  • (Ont)spanning
  • Capoeira Estrela
  • Dj/Produceren
  • Stickers en sjablonen

Na periode 2 zulllen er in periode 3 weer nieuwe workshops worden aangeboden. Dit zal zijn na de verhuixing. Hierover zullen wij de kinderen en alle ouder(s)/verzorger(s) tijdig informeren.

Bij vragen kunnen deze gesteld worden a.frans@ooz.nl of kijk op https://10-14.nl/Keuzeworkshop...

Terugblik fotomuseum

Op vrijdag 24 november was het zover: het 10-14 fotomuseum opende zijn deuren! De leerlingen presenteerden die dag hun eigen fotodossier zij tijdens de lessen mens & cultuur en Nederlands hard aan hadden gewerkt.
De leerlingen van alle drie de units toonden op deze dag vol trots hun eigengemaakte werk aan familie, vrienden en professionals. Als kers op de taart hebben de professionals feedback gegeven op het werk van de leerlingen. In de nabespreking hebben veel leerlingen aangegeven dat ze dat echt bijzonder en waardevol gevonden hadden. Hoe cool is het dat je van een échte fotograaf te horen krijgt waarom je foto zo goed gelukt is?!
Iedereen heeft die dag zijn/haar rol zeer serieus genomen. Het museum draaide als een geoliede machine. Bij het parkeren van de auto’s hebben de parkeerwachters ervoor gezorgd dat alles veilig verliep. Bij binnenkomst stonden leerlingen klaar om de tickets te controleren en voorzagen weer anderen de gasten van een kopje thee of koffie. Vervolgens werden de gasten rondgeleid door professionele rondleiders en hield de beveiliging de werken goed in de gaten.
Wij kijken terug op een zeer geslaagde dag.

Start Kernconcept Materie, tijd en ruimte

We zijn het thema materie, tijd en ruimte dit schooljaar gestart met een escaperoom.

Binnen elke stamgroep hebben de leerlingen in groepjes gewerkt aan diverse opdrachten. Dit waren puzzels, invulopdrachten, doe-opdrachten en ook online opdrachten. De leerlingen hebben door deze opdrachten kennis gemaakt met onderwerpen die ook gedurende het thema terugkomen.

Het was een groot succes en de leerlingen hebben zo’n anderhalf uur met volle focus aan alle opdrachten gewerkt.

Een groepje uit unit 3 heeft als eerste alles opgelost en ontrafeld, maar de leerlingen uit unit 1 en 2 lagen op de loer!

Mens en Cultuur – materie, tijd en ruimte

De afgelopen weken zijn we bezig geweest met ruimtelijk tekenen. We hebben eerst naar werken van kunstenaars gekeken die in perspectief tekenen, zoals Escher. Deze kunstenaars creëren diepte op het ‘platte vlak’. De kinderen hebben hierbij geleerd dat je dit perspectief tekenen ook zelf kan doen door alle lijnen die je tekent in één of meerdere punten te laten verdwijnen. Dit heet een ‘verdwijnpunt’ of ‘vluchtpunt’.

Ook zijn we bezig geweest met het natekenen van onze eigen hand. Je hand bestaat uit veel bewegende delen, daarom is het natekenen hiervan best lastig. De kinderen mochten hierbij eerst hun hand letterlijk overtrekken. Door goed te kijken naar de plekken van de gewrichten en alle lijnen, lukte het om hun eigen hand na te tekenen.

Om de ruimtes van 10-14 wat meer te laten lijken op de ruimte, hebben we daarnaast astronauten gemaakt van onszelf.

De komende weken na de vakantie gaan wij bij mens en cultuur aan de slag met vormgeving, waarbij wij toe gaan werken naar het maken van een informatief boek. We houden jullie natuurlijk op de hoogte!

Green-14

Zoals u in de school kunt zien, groeien de planten weelderig. Voor de nieuwbouw ben ik nog opzoek naar mooie glazen potten en stekjes van bijzondere, mooie en niet te moeilijke stekjes (geen graslelies).

Mocht u ons kunnen helpen, wil u mij dan mailen. Alvast dank voor uw medewerking.

Daniel Groener d.groener@ooz.nl


informatieavond uitstroom klas 2 binnen OOZ: maandag 29 januari

Onderwijsroute 10-14 houdt op na klas 2. Dat betekent dat jaarlijks alle leerlingen in klas 2 na moeten denken over een overstap naar een andere omgeving voor klas 3.

Om te helpen met deze keuze organiseren we op maandag 29 januari een informatieavond met alle OOZ scholen. Thorbecke vmbo, Thorbecke mavo-havo-vwo, Van der Capellen en Onderwijsroute &JIJ zullen op deze avond aanwezig zijn om meer te vertellen over de klas 3 op de verschillende scholen. We zullen deze avond tussen 19:00 uur en 21:00 uur organiseren.

Na de kerstvakantie ontvangen alle ouders/verzorgers van de leerlingen in klas 2 een mail met daarin een link om aan te geven welke scholen zij graag op deze avond bezoeken. We maken daarmee voor alle leerlingen een programma op deze avond, passende bij deze wensen.

Ook zullen we deze avond het tijdspad delen van eind januari tot het einde van het schooljaar voor klas 2. Deze zullen wij ook na de avond met de ouders/verzorgers van deze leerlingen delen.

Leerlingen in klas 2 hebben ook de mogelijkheid zich te oriënteren op scholen buiten OOZ. Hiervoor krijgen ze verlof van school, om eventueel een moment mee te lopen of in gesprek te gaan met de school. Deze bezoeken worden niet vanuit 10-14 georganiseerd.

Agenda januari 2024

Maandag 8 januari

Einde kerstvakantie, begin schoolweek

Woensdag 10 januari

Adviesvergaderingen voorlopig advies leerlingen leerjaar 8.

Ouder(s)/verzorger(s) en kinderen worden uiterlijk maandag 15 januari ingelicht en/of uitgenodigd voor een gesprek op school

Vrijdag 12 januari

Open lesmiddag Capellen Campus, alle leerlingen om 13:00 uur vrij

Maandag 22 t/m woensdag 24 januari

DIAtoetsen middenmeting leerjaar 7 en 8.

Maandag 29 en dinsdag 30 januari

Doorstroomtoets groep 8

Maandag 29 januari

Informatieavond klas 2 OOZ scholen, verdere informatie volgt

Woensdag 31 januari

Open lesmiddag Capellen Campus, alle leerlingen om 13:00 uur vrij

Maandag 5 t/m vrijdag 16 februari

Verhuizing, onderwijs vanaf de Hogeschool Windesheim. Zie de brief van 21/12 voor meer informatie.