×
×

Nieuwsbrief mei 2024

image

Beste ouders,

De nieuwsbrief van mei met een terugblik op de afgelopen periode en een vooruitblik naar wat komen gaat.

Veel leesplezier!

Hardloopwedstrijd de 4 Engelse Mijl

Zaterdag 8 juni gaan wij met ruim 30 leerlingen en personeelsleden van Onderwijsroute 10-14 deelnemen aan een onderdeel van de Zwolse Halve Marathon. Dit onderdeel, genaamd de 4 Engelse Mijl, is een afstand van 6,4 kilometer die wij rondom het centrum van Zwolle hardlopend gaan afleggen. De wedstrijd trekt jaarlijks duizenden deelnemers en toeschouwers en we hopen jullie allen ook langs het parcours te zien en te horen!

Ter voorbereiding op deze wedstrijd hebben wij in ruim 6 weken tijd allerlei verschillende hardloopworkshops gehad. Van een intervaltraining in het Wezenlandenpark, spelvormen bij het Johan Cruyff court in Holtenbroek, tot een straffe duurloop bij A.V. PEC. Iedereen deed fanatiek mee.

Het was prachtig om te zien hoe iedereen aan zijn of haar eigen doel werkte en daarom ben ik nu al trots op wat iedereen bereikt heeft. Nu nog de laatste horde en dan finishen op de Grote Markt in het hart van de stad.


Met sportieve groet,

Bram Horstman

Start: 19.10 uur (Koggelaan)

Finish: Uiterlijk 20.10 uur (Grote Markt)

Leerlingen geven studenten van Teachers College les

Hi!
Ik ben Emma Zandvoort, ik heb 4 jaar op onderwijsroute 10-14 gezeten en zit nu op de vervolgschool onderwijsroute &jij.
Op 17 mei mocht ik samen met Daniël Groener lesgeven bij ‘teachers college’ op Windesheim. Dit vond ik natuurlijk supergaaf want een heleboel van de 10-14 docenten hebben hier gezeten.
Ik heb lesgegeven over het sociaal constructivisme op 10-14 en &jij.
Sociaal constructivisme is de leertheorie die beide scholen gebruiken. Ik heb de studenten verteld wat het is en hoe we dit terug zien in de lessen; daarna heb ik ze een eigen les laten maken en daarna laten pitchen. Ze kwamen met super creatieve ideeën over zelfgekozen onderwerpen die zij interessant vinden.
Na de les heb ik samen met Daniël nog een broodje kroket gegeten en even nagepraat.
Ik heb enorm veel geleerd en een superleuke dag gehad!

Groetjes
Emma

Correspondance!

In de vorige nieuwsbrief schreef ik over het brievenproject van klas 2, waarin de leerlingen een persoonlijke brief in het Frans schrijven aan de 2e klassers van 10-14 op de Thorbecke locatie. Inmiddels zijn alle brieven geschreven en ook uitgewisseld. De leerlingen van 10-14 Thorbecke locatie hebben met veel plezier en enthousiasme de brieven van de leerlingen van de Lassus Campus gelezen. Via de covers konden de leerlingen al veel over hun penvriend te weten komen en dit sprak hen erg aan. Meer details konden de leerlingen lezen in de zelf geschreven teksten waar gezinnen en huisdieren werden voorgesteld en de leerlingen meer over zichzelf vertelden. Er werd zelfs naar telefoonnummers gevraagd voor verder contact! Deze week zullen de leerlingen van beide locaties feedback schrijven en een beoordeling maken die vervolgens ook in hun portfolio zichtbaar zal zijn. We zijn benieuwd naar deze resultaten en kijken terug op een mooie uitwisseling met veel glimlachende leerlingen!

Verlengde instructie spelling en grammatica (Anouk en Eliora, stagiaires)

Iedere woensdag en donderdag hebben wij tijd vrij gemaakt voor extra instructie in spelling en grammatica. Dit wordt ondersteund door stagiaires op 10-14. Wij krijgen van de kinderen terug dat dit ze dit erg fijn vinden en steeds meer begrijpen. Tijdens deze begeleiding komen verschillende onderwerpen aanbod. Wij zijn onder andere bezig geweest met zinsontleding, woordsoorten en werkwoorden in de verleden tijd. Elke week komen er andere kinderen aan bod, zo sluit het per kind aan bij de leerbehoefte. Niet alleen voor spelling & grammatica wordt dit door ons opgepakt, maar ook voor rekenen krijgen de leerlingen extra instructie/begeleiding als ze dit nodig hebben.

De stage van Farzaana (social work, Deltion College)

Mijn naam is Farzaana en ik volg de opleiding social work op het Deltion College. Afgelopen schooljaar heb ik de kans gekregen om als sociaal werker stage te lopen bij onderwijsroute 10-14. Het was een erg mooi en leerzaam jaar.Tijdens mijn stage heb ik de kinderen beter leren kennen en hun persoonlijke groei mogen meemaken. Het was erg mooi om te zien hoe de leerlingen nieuwe vriendschappen sloten, samenwerkten en meer zelfvertrouwen begonnen te krijgen.Ook heb ik de afgelopen schooljaar een aantal leerlingen ondersteund met het plannen en het maken van huiswerk. Ik vond het erg mooi om te zien dat ik de leerlingen nieuwe dingen kon leren, maar vooral ook dat ik veel van hen heb geleerd. De energie en het enthousiasme die ik van de leerlingen kreeg werkte erg motiverend en stimulerend voor mij als sociaal werker. Een van de hoogtepunten van mijn stage was het organiseren van een hennaworkshop. Uiteindelijk kwamen er veel meer kinderen op af dan dat ik verwacht had. De gesprekken en gezelligheid waren erg waardevol voor mij en die herinneringen ga ik zeker niet snel vergeten.Daarnaast heb ik veel geleerd van de dagelijkse interacties met de kinderen. De gesprekken die ik met hen voerde hebben mij laten zien dat veel leerlingen behoefte hebben aan een sociaal werker op school en hoe belangrijk het is om als sociaal werker empathisch en betrokken te zijn. Ik kijk terug op een erg mooi, leerzaam en waardevol schooljaar. Ook ben ik erg dankbaar voor de kans die ik heb gekregen om bij deze groep leerlingen stage te lopen. Groetjes, Farzaana Goelab

Wiskunde (Tobias 3B)

Bij wiskunde hadden wij het over beroemde wetenschappers. De opdracht was dat we een presentatie moesten maken. Ik maak een presentatie over Albert Einstein. Een weetje over Albert Einstein: Albert Einstein sliep tien uur per nacht.

We hebben dinsdag een soort spel gekregen het heet volgens mij ‘The incredible machine’. Het zijn allemaal puzzels. Het zijn in totaal 83 puzzels en ik ben nu bij 23. Je kan ook zelf een puzzel maken. Het is best leuk, maar soms is het wel erg moeilijk.

Tobias 3B

Communiceren

Deze periode staat de 10-14-skill 'communiceren' centraal. Tijdens de lessen en coaching wordt hier op verschillende manieren aandacht aan besteed. Een tweetal coachgroepjes organiseerde zelfstandig een bak-activiteit en maakten gebruik van de keuken. Alles werd door henzelf geregeld, gecommuniceerd, gebakken en natuurlijk opgegeten.

Knap gedaan!

Stage Carsten Lugtigheid (social work, Deltion College)

Hoe ik mijn stage bij 10-14 tot nu toe heb ervaren

Ik begon hier als stagiair eind augustus. In het begin was ik zelf nog erg terughoudend en nam ik geen initiatief. Toch werd ik erg goed betrokken in het team van unit twee. In de loop van de tijd heb ik mijzelf ontwikkeld in mijn sociale vaardigheden mede door de hulp van collega’s die mij geregeld feedback gaven en me uit mijn comfortzone haalden om zo meer initiatief te leren nemen. Uiteindelijk heb ik een enorme groei doorgemaakt niet alleen in het nemen van initiatief maar ook in het omgaan met kinderen.

Ik heb mij van het begin tot het eind erg welkom gevoeld in deze groep van docenten. Je wordt met een open blik ontvangen en iedereen staat open voor vragen. Als je zelf de goede motivatie en inzet toont wordt dit ook gezien door het team. Je bent hier niet zomaar een stagiair maar je doet er echt toe. Je draait mee in het team en niemand wordt als minder gezien. Naast je persoonlijke doelen word je ook goed ondersteund met de opdrachten die je voor school moet maken. Het is hierin belangrijk dat je zelf initiatief neemt en zegt wat jij moet doen voor een opdracht. Als dit eenmaal bekend is, word je erg goed ondersteund in hoe je deze opdracht het best kan uitvoeren.

Hoe er op 10-14 omgegaan wordt met het kind als persoon vind ik heel bijzonder. Naast lessen en schoolbegeleiding wordt er echt goed gekeken naar hoe een persoon in elkaar zit en wat de persoon nodig heeft. Hierin gaat 10-14 me voor zo ver dit mogelijk is. In het stukje persoonlijke begeleiding is er één ding erg belangrijk. Dat is coaching, elke leerling heeft één keer per week coaching in een groepje van vier tot zes kinderen. Ik vind dit heel erg goed omdat je zo het kind echt goed in beeld krijgt. Dit is een van de dingen die ik het bijzonderst vind aan 10-14, hierdoor vind ik dat 10-14 net iets meer is dan alleen een school.

De kinderen zijn in het begin erg nieuwsgierig naar wie je bent daar krijg je dan ook erg veel vragen over. Als je de kinderen beter leert kennen is het geweldig om met ze te werken. Je ziet de kinderen groeien door het jaar heen en ook zie je verschillen in het gedrag dat een kind vertoont. Het zijn nieuwsgierige maar lieve kinderen waar je echt een band mee kan opbouwen in de loop van het jaar. Daarom heb ik erg genoten van dit jaar. Niet alleen door de kinderen maar ook door de collega’s en de mogelijkheid die ik heb gekregen om als sociaal werker en als persoon te groeien.

AGENDA


VRIJDAG 14 JUNI 2024

Open lesmiddag Lassus Campus (voor groep 6 en 7), alle leerlingen om 13:00 uur vrij

DINSDAG 9 JULI 2024

Afscheid schoolverlaters, informatie volgt

WOENSDAG 10 JULI 2024

Kennismaking nieuwe leerlingen

VRIJDAG 12 JULI 2024

Laatste lesdag klas 2

WOENSDAG 17 JULI 2024

Eindactiviteit, informatie volgt.

DONDERDAG 18 juli 2024

Laatste lesdag schooljaar 2023-2024

VRIJDAG 19 JULI 2024 studiedag

Start zomervakantie, alle leerlingen vrij.

MAANDAG 22 JULI T/M VRIJDAG 30 AUGUSTUS ZOMERVAKANTIE