×
×

Leer Engineer | Ties

image

Leer Engineer |

👷‍♂️

| Ties |

🎙
👦🏽

Kijan: “Wanneer koos je ervoor om gymleraar te worden”

🎙

Ties: “Ja, grappig dat jij dit vraagt! Ik ben begonnen met de opleiding maatschappelijk werk. Gaandeweg die opleiding kwam ik erachter dat bewegen me veel gelukkiger maakt. De motivatie om de opleiding maatschappelijk werk te gaan doen was anderen helpen. Ik wilde mijn steentje bijdragen. Nu bleek steeds meer dat sport en bewegen voor mij een veel beter middel was om juist dat te doen.”

🙋🏽‍♀️

Anke: “Van welk deel van het 10-14 concept gaat jouw hart sneller kloppen?”

🎙

Ties: “Mijn hart klopt enorm voor de passie van dit team. Als ik naar mijn vak kijk dan zie ik dat bewegingsonderwijs op veel plekken stil ligt in deze gekke tijd. Hier juist niet! Wij leven wel een beetje van plan naar plan, maar we hebben een plan. We doen niet niks en hebben er ook nog eens veel plezier in. Als ik naar de verantwoordelijkheid van de kinderen kijk die hier zitten, dan ben ik onder de indruk van ze. Vroeger hadden mijn leeftijdsgenoten en ik dit niet op deze manier, om maar eens bij mezelf te blijven. Deze kinderen willen, ook nu, aan hun ontwikkeling blijven werken. Ik ben daar ook wel trots op. Persoonlijk wil ik graag bewegingsonderwijs voor iedereen toegankelijk maken. Iedereen mag op zijn eigen niveau leren, ook als het om bewegen gaat. Meedoen is belangrijker dan winnen. We hebben hier gedifferentieerde klassen en dat betekent per definitie al gepersonaliseerd leren. Als feedback van de kinderen dan is: - wat me vroeger niet lukte, lukt nu wel -, dan ben ik blij. Wat ik ook graag wil bewerkstelligen is dat kinderen blijven bewegen, ook als ze niet meer binnen de 10-14 muren zijn. Dat ze het meenemen naar huis als onderdeel van hun leven. Als je me echt tot de kern doorzaagt dan wil ik kinderen helpen en sport is daarbij mijn middel. Het is niet andersom. Sport staat in dienst van de ontwikkeling van mijn kinderen en ja, plezier is echt het meest belangrijk. Die trigger om een actieve levensstijl voor je zelf te willen, die onderzoek ik graag voor iedereen. Maar die gekke 10-14 leraar vindt sport wel ook heel gaaf hoor haha!”

👦🏽

Kijan: “Tot hoe lang wil je dat volhouden, anderen motiveren?”

🎙

Ties: “Ja, misschien wel voor altijd. Je hoeft niet bang te zijn dat ik Kijan tot z’n 80ste achterna blijf lopen om te sporten hoor, haha. Maar alle kinderen die hier nog gaan komen wil ik wel graag helpen.”

🙋🏽‍♀️

Anke: “Hoe werkt jouw passie goed samen met principes als eigenwaarde, betrokkenheid en doelbewustzijn?”

🎙

Ties: “Ik vind het belangrijk dat kinderen met een goed zelfbeeld van school komen. Dat zie ik als mijn taak. Daar begint het mee, ik wil de kinderen laten inzien dat een gezonde leefstijl geluk brengt. Ik bedoel dan ook, genoeg slapen, goede voeding en lekker ravotten. Plezier is zoals gezegd belangrijk. Deze tijd is zeker uitdagend. Er kan zoveel, sportpassies liggen stil en mensen gaan dan maar een rondje hardlopen. Dat is mooi en goed van ze. Voor gepassioneerde hardlopers is dat prima maar als je het doet omdat niets anders kan, dan gaat de lol er af. Dan gaat bewegen langzaam tot ‘niet leuk’ verworden helaas. We moeten blijven werken aan die intrinsieke motivatie.”

👦🏽

Kijan: “Ik doe graag aan *Beyblade, kun je dat een keer in een les verwerken?”

🎙

Ties: “Misschien wel. Als we weer in een gymzaal mogen dat zal ik aan je vraag denken.”

👦🏽

Kijan: “[heel enthousiast] Ik help je graag en heb veel spullen!”

🎙

Ties: “Hahaha, tof Kijan! Ik stop het in mijn bolletje!”

👦🏽

Kijan: "Hoe kan het dat we zoveel inbreng hebben bij jullie?"

🎙

Ties: “Ik denk dat wij een mooie band hebben, een gelijkwaardige band. We zijn ook erg in jullie geïnteresseerd in jullie hobby’s, jullie passies en welke leerroute jullie willen volgen met ons. Dat maakt dat jullie ons inspireren en dat we samenwerken. Daarbij stimuleren we jullie keuzes heel erg. Als jij iets doet omdat jij dat kiest dan is het gewoon gaaf om te doen. Als ik dan naar die drie waardes van de vraag hierboven kijk, dan is dit ook een mooi voorbeeld. Een voorbeeld van doelbewust zijn en betrokken zijn. Dank je voor je mooie vraag Kijan.”

👦🏽

Kijan: “Ik voel wel dat wij een ‘hoge band’ hebben, mensen komen makkelijker op mijn niveau. Hier hebben we respect voor elkaar."Jullie luisteren echt en doen echt jullie best om ons te begrijpen.

🎙

Ties: “Dank je wel voor je mooie uitleg Kijan, dat doet me goed!”*Beyblade is een Japanse manga met speelgoedserie en een tekenfilmserie, zegt wiki. Het spel bestaat uit twee tollen die met elkaar ‘battelen’. Als de tegenstander geraakt wordt of hij valt stil, dan heb je gewonnen.

🙋🏽‍♀️

Anke: “Jullie zijn een zelfsturend team. Wat levert dat jou en daarmee de kinderen op?”

🎙

Ties: “Onze vaksectie bewegingsonderwijs is lekker overzichtelijk. Deze bestaat namelijk uit 1 persoon. Ik ervaar dagelijks hoe fijn dat kleine is, ik voel me hier onderdeel van het team en gehoord. Wanneer je dat voelt dan ga je je inzetten, dan ga je je hard maken voor wat je belangrijk vindt. Uiteindelijk wil ik zelfstandig ondernemer worden. Dat zou ik echt graag willen. Ik zou graag iets in de buitensport willen doen, kanoën, klimmen en MTB’en en recreatie. Relaxen, genieten en ontspannen is daar ook onderdeel van, wat mij betreft en dan in combinatie met horeca. Dit is één van de verschillende gedachtes die ik heb over ondernemen. Deze plannen uitwerken, aan die intrinsieke motivatie werken en dat combineren met het onderwijs dat is mijn toekomst. Die mix van werkzaamheden versterkt elkaar echt, zo denk ik. En dat alles leer ik door dit team.”Ties en Kijan |

🌍

Uit de wereld van 10-14