Daniel: “Vorig jaar werden we geconfronteerd met een pandemie. Waar we eerst dachten, dat speelt zich ver van ons af, kwam het steeds dichterbij. De scholen gingen dicht en we moesten onderwijs geven vanuit huis. Het contact met de leerlingen is de reden dat ik in het onderwijs werk. Om zoiets vanuit huis te doen, is op zijn zachts gezegd een uitdaging. Bij ons op onderwijsroute 10-14 gingen we die uitdaging helemaal aan. Op zondag 15 maart kregen we de mededeling dat de scholen dicht gingen en op maandag 16 maart gaven we les volgens ons normale rooster via teams. Mijn collega en naamgenoot Daniel, ook een held in ICT, had dat mogelijk gemaakt. Ik ben daar zo enorm trots op. De aandacht en liefde voor onze leerlingen maakte dat we allemaal “AAN” gingen. De mogelijkheden van het online lesgeven omarmden we met zijn allen.
Doordat onze leerlingen al met laptops werkten, was de overgang eenvoudiger te realiseren. De flexibiliteit van onze leerlingen en mijn collega’s is enorm. We zijn ook geen leerlingen uit het oog verloren. Het sociale aspect van het onderwijs is wel lastiger te realiseren via de online lessen. Daar waren we met zijn allen ook zeer alert op. Extra momenten werden gecreëerd om stil te staan bij de impact van de pandemie. Daarna kwamen de verschillende maatregelen en elke keer weer hadden we het gewoon op orde.
Naast de ongemakken van het online lesgeven, ontdekten we al snel de mogelijkheden. Vergaderen vanuit huis biedt ook voordelen. Reistijden verdwijnen en het plannen van vergaderingen verliep vlotter. Dit gaan we na de pandemie ook zeker handhaven.
Ik zie veel mogelijkheden voor innovaties binnen het onderwijs. Eigenlijk doen we het al jaren op een voor mij moeilijk te begrijpen manier. Dertig kinderen in een klas die op hetzelfde moment les krijgen uit hetzelfde boek. De complexe interessante wereld reduceren tot stof in boeken. Bij ons kijken we echt hoe we samen met de leerlingen tot reële en oprechte momenten komen. Wij maken daarbij gebruik van innovaties zoals robots en virtual reality, maar schuwen ook beproefde traditionele werkwijzen niet. Dus niet innoveren om de innovaties, maar kritisch blijven kijken naar wat wel en wat niet werkt."
Wil je het artikel lezen: https://blog.richardvanhooijdo...
Daniel & Kiezen wanneer je ‘t weet | Uit de wereld van 10-14