×
×

Engineer | Seán

image
  1. Dilara: “Waarom lesgeven en waarom speciaal Mens & Maatschappij?”

Seán: “Mijn hart gaat sneller kloppen van de kans om kinderen te leren dat ze kunnen worden wie ze echt willen zijn. Mens & Maatschappij vind ik een leuke invalshoek. Ik hou zelf van aardrijkskunde en ook geschiedenis en economie vind ik leuk. Ik had zelf een docent voor aardrijkskunde die het anders deed. We kregen opdrachten waarbij we elkaar onderdelen van het boek uitlegden of we gingen naar buiten om lessen te leren. Het was nog wel wat ‘boekerig’ als ik het vergelijk met onze lessen hier.

Bij Teachers College raakte ik echt gepassioneerd over les geven. Ik herinner me de les over aardplaten met Mars en Snickers. <Tip: vraag Sean naar zijn les met Mars en Snickers>. Ik hou van verhalen vertellen maar ook van dingen doen met kinderen. We doen bijvoorbeeld rollenspellen als het gaat om de middeleeuwen. Ik deel dan wat competenties en omgangsvormen uit en dan laat ik het gewoon gebeuren. Dus stel jij bent de koning van een rijk, wat zou je dan willen en hoe voelt dat? Zo krijgen ze de kans om na te denken over hoe ze zich voelen in die positie.”

Dilara: “Ik denk dat de koning van Nederland niet alleen maar lol maakt. Ik denk dat hij heel druk is met van alles en nog wat. Ik denk ook dat hij eigenlijk niet zoveel mag en kan als het gaat om een leider zijn.”

  1. Anke: “Van welk deel van het 10-14 concept gaat jouw hart sneller kloppen?”

Seán: “Van dat we de leerlingen eigenaarschap geven over hun leertraject. ‘Kiezen wanneer je ’t weet’, en niet binnenkomen met een niveau, en dat je daar de rest van je middelbare schoolcarrière aan vast zit. Het is toch gaaf dat iemand die hier met ‘kader’ binnenkomt, binnen no-time een kinderarts gaat worden. Ik vind dat stoer! En ook als Dilara had gezegd: ‘Ik vind het prima om er in mee te gaan dat ik niet meer kan’, dan is dat ook goed. Ik wil niemand dwingen iets te doen. Ik wil m’n best doen voor wat ze wél graag willen.”

  1. Dilara: “Als er geen 10-14 was geweest, wat deed je dan, waar zit je passie?

Seán: “Grappig dat je dat vraagt, ik was al begonnen aan zowel de pabo voor het basisonderwijs als aardrijkskunde voor het voorgezet onderwijs. Ik wilde altijd al, beide doen. Ik denk dat ik dan ook mijn tijd zou verdelen tussen basis- en voorgezet onderwijs. Ik vind die overgang interessant. Ik vind het interessant om het van beide kanten te kunnen bezien. En hier halen we die overgang gewoon weg, dat vind ik bijzonder."

  1. Anke: “Hoe werkt jouw passie goed samen met principes als eigenwaarde, betrokkenheid en doelbewustzijn?”

Seán: “Het is een goede match voor mij, omdat we de vrijheid die daarbij nodig is, ook echt krijgen. Ik kan me goed vinden in de principes en ze passen bij wat ik heel graag wil voor de kinderen. De vrijheid en de verwachting om vanuit die principes te werken, dat zorgt ervoor dat ik les kan geven zoals ik graag wil. Dat maakt dat ik straks leerlingen ga tegen komen die hun passies waar maken. Ook bij iedereen die nog niet zo goed weet wat hij of zij wil, wil ik dat graag aanwakkeren.

Hoe dat er op een dagelijkse basis uitziet? Ik daag ze uit om zichzelf te zijn, zich te laten zien en te ontwikkelen. Ik moet ook heel erg afwachten en kijken hoe ze zichzelf uitdagen. Dus porren en aan de rem trekken, aantrekken en afstoten.

  1. Dilara: “Als je 1 ding in het onderwijs zou kunnen veranderen, wat is dat dan”?

Seán: “Ik zou zo graag van die niveaus af willen. Je kan in het ene onderdeel veel beter zijn dan het andere. Dat zie ik eigenlijk bij alle leerlingen. Vaak moeten we nu dus, omdat ze minder goed zijn in een deel, remmen op waar ze wél goed in zijn. Om dat vervolgens hun hele schooltijd en de rest van hun leven te laten beïnvloeden. Nou dat vind ik nog al wat! Dus minder hokjes en stempels graag, dat wil ik veranderen.

Dilara: “Als je altijd maar moet werken aan wat niet leuk is wordt je wereld zo klein. School is heel belangrijk, maar er zijn meer dingen waar ik mee bezig wil zijn zoals natuur, lezen, tekenen en schilderen. Ik denk dat het ook goed is om weg van dat scherm te gaan. Offline dingen doen en van de natuur en de wereld genieten. Lekker sporten met vrienden!"

  1. Anke: “Jullie zijn een zelfsturend team. Wat levert dat jou en daarmee de kids op?"

Seán: “Wat het mij brengt is een relaxt leven. Ik heb veel vrijheid en ik mag m’n eigen expertise inzetten. Ik mag doen wat ik denk dat waardevol is, zolang ik kan verklaren waarom ik het doe en aan kan tonen dat het werkt. Dat alles maakt dat de leerlingen een persoon in hun midden hebben die op een leuke, relaxte, interessante en actieve manier de lessen geeft.

Het zou me ook tof lijken dat we als school straks op basis van based evidence tegen andere in Nederland of nog verder kunnen zeggen: Stop met de kinderen in die hokjes te stoppen!”

Dilara: “Ik wil graag nog tegen alle kinderen die over 10-14 denken zeggen: Wat hier ook tof is, is dat we door elkaar les krijgen hier. Leerlingen met verschillende achtergronden, leeftijden, kennis zitten hier door elkaar en dat maakt naar school gaan ook echt super leuk! Je leert daardoor zoveel meer.”

Wat hier ook tof is, is dat we door elkaar les krijgen hier.

image