Leer Engineer Julia
Julia: “Ik vind deze leeftijd fijn. Ze zijn leuk, geïnspireerd en hebben al een eigen mening. Het is aan ons docenten om te zorgen dat, dat wat ze nu hebben, niet verdwijnt”.
Zedd kan niet wachten om zijn eerste vraag te stellen. Hij is 13 jaar en hij koos voor 10-14 omdat zijn moeder het hem had ingefluisterd. Zedd: “Ze zei het vast omdat ik nog niet klaar was voor de volgende stap. Ze heeft gelijk gekregen, want ik heb het hier erg naar mijn zin. Ik ben goed in Engels en dat vind ik ook leuk. Zedd: “Ik vond het wel tof toen we alg onder de microscoop gingen leggen”.
Tess is ook dertien en voor 10-14 enthousiast gemaakt door Emma.. Tess: “Ik ben blij met de vrijheid die we hier hebben. Die vrijheid betekent ook wel dat we dingen moeten doen, maar toch voel ik me vrijer hier.” Tess is gek op paarden en misschien gaat ze daar later wel wat mee doen.
Zedd: “Waarom koos je voor 10-14?”
Julia: “Vanaf jaar 1 wilde ik eigenlijk al graag bij 10-14 stage lopen. Ik vind het echt tof dat de overgang van basisonderwijs naar voortgezet onderwijs hier beter wordt vormgegeven. Ik vind het gaaf dat ze gewoon lekker samen die tijd door gaan. Het thematisch werken in kernconcepten, daar ben ik heel nieuwsgierig naar. Het huiselijke en fijne van een basisschool met de inhoud van een VO-school, dat maakt het echt bijzonder hier.”
Tess: “Waarom heb je voor Engels gekozen?”
Julia: “Engels ja. Ik ben begonnen aan het Teachers College toen ik 17 was, dat is 4 jaar geleden alweer. Toen dacht ik: basisonderwijs, dat is het, dat ga ik doen! Ik ging stage lopen op een basis school, maar …[twijfel]….. zou voortgezet toch niet ook leuk zijn? En wat zou ik dan willen geven? Tijdens een basisschoolstage had ik een reeks Engelse lessen gegeven met mijn gitaar. We gingen woordjes leren door middel van een liedje. Dit maakte mij enthousiast voor het vak Engels. Ook was er een moment dat ik met klasgenoten na ging denken over wat we nou echt willen gaan doen en wie we willen zijn als ‘Teacher Artist’ (zoals het bij ons op de opleiding genoemd wordt). Toen dacht ik: ja allebei. Ik wil dan Engels en de Pabo doen. Alleen toen werd het heel druk door ‘Corona’ en nu heb ik voor mezelf besloten dat basisonderwijs later misschien terug op mijn pad komt, nu eerst Engels. Dus zo.”
Zedd: “Wil je nog andere vakken gaan doen?”
Julia: “Ik wil misschien ook wel muziek gaan studeren. Ik weet nog niet of ik muziekdocent of muziek wil gaan doen. Muziek is toch wel een groot deel van mijn leven, net als de taal Engels. Hiervan een mooie combinatie maken lijkt mij tof.”
Anke: “Van welk deel van het 10-14 concept gaat jou hart sneller kloppen?”
Julia: “Ik vind het docententeam zo tof. Als je hier binnenkomt ben je meteen onderdeel. Dat maakt je echt een teamlid. Je mag, sterker nog er wordt van je verwacht als student, dat je bij de vergaderingen bent. Heerlijk! En leren lesgeven is veel meer dan een simpel lesje doen. Het is het contact met de leerlingen, praten over hun toekomst en wat ze tof vinden. Het is de mogelijkheid zien om een leerling te helpen met het zoeken van het juiste boek, waardoor ze wél geïnspireerd raken.. Hier voel ik me iemand die, hoe zeg ik dat… ‘makes a difference’… Zo doet mijn werk er echt toe.Het is mijn droom om in de toekomst een omgeving te creëren waar mijn leerlingen zich zo thuis voelen dat ze kunnen zijn wie ze willen zijn. Dat ze in mijn les kunnen leren zoals ze dat zelf graag willen. Dat huiselijke en fijne van een basisschool wil ik graag behouden als ik Engels docent ben. Een balans vinden in het overbrengen van informatie en wat de leerling zelf graag wil leren zou ik willen bereiken als Teacher Artist. We moeten elkaar in het midden ontmoeten, leerlingen en docenten, vind ik.”
Tess: “Wat vind je het minst leuk aan 10-14?
Julia: “Ow interessante vraag! Als ik écht moet kiezen dan denk ik de eindstamgroep, die is te kort. Bij de start hebben we een half uur en aan het einde maar 10 minuten. Ik snap het wel hoor, de tijd is gewoon op. Persoonlijk had ik het wel tof gevonden als we nog net wat langer hadden.”
Anke: “Eigenwaarde, betrokkenheid en doelbewustzijn. Waar zit de ‘sparkle’ tussen jouw passie ‘meet half way’ en ‘make a difference’ en deze principes van 10-14? Hoe zet je jouw passie in om dit te bereiken?”
Julia: “Op het moment dat je de leerlingen de kans geeft zeggenschap te nemen over hoe ze willen leren, dan zit alles daar al. Om op dit punt te komen is er natuurlijk sturing en veel tijd nodig, want dit is niet gedaan in een dag of week. Wanneer je ze eigen initiatief aanreikt dan moeten ze eigenwaarde met jou gaan ontwikkelen. Dat geldt ook voor betrokkenheid en doelbewust zijn. Samen, naar een doel werken. Eigenaarschap hebben betekent werk aan de winkel. Om te horen dat Tess dit ook als vrijheid voelt is super tof. Door in de actiestand te gaan staan, worden deze doelen bereikt.”
Zedd en Tes: “Hoe heb jij 10-14 ontdekt”?
Julia: “In mijn eerste jaar hoorde ik Daniël Kolpa over 10-14 praten. Hij heeft me toen al een beetje enthousiast gemaakt voor 10-14. Hij was bij de start en vertelde over het bouwen aan 10-14. Toen mijn coach op Teacher college dit jaar vertelde dat er een plekje bij10-14 was, was ik heel blij.”
Anke: “Jullie zijn een zelfsturend team. Wat levert dat jou en daarmee de kids op?"
Julia: “Ideeën en creativiteit! Ik kwam hier binnen en dan staat er gewoon een team met allemaal individuen die eigen ideeën hebben die weer samen komen. Creativiteit bedoel ik dan in het breedste zin van het woord: creatief in dingen doen, maar ook in problemen oplossen. En dat is zo tof! Dat levert bij mij op dat ik ook echt ‘aan’ ga. Hier denk je soms…. dat zou tof zijn…. maar … nee dat kan niet… het is vast niet haalbaar… en dan ga je het uiteindelijk toch maar met iemand delen… En dan!! … Ga je het nog doen ook, haha! Ik zie kinderen ook ‘aan’ gaan door die creativiteit.”
Zedd: “Heb je ook op andere scholen gewerkt?”
Julia: “Gewerkt niet, stage gelopen wel."
Zedd en Tess lachen opgelucht: Tess: “Dit is niet spannend maar leuk om te doen!” Julia vertelt nog dat ze reisplannen heeft en als die reis, die onderwijs gerelateerd is, echt doorgaat, dan gaan we via social media met haar mee.. We duimen voor haar…
Julia, Zedd en Tess | 🌍 Uit de wereld van 10-14
#kiezenwanneerjehetweet #tienveertienonderwijs #zwolle #onderwijs #innovatie #tienveertienisaan #leren #Engineeri