×
×

Leer Eningeer Luc

image

Hij wordt geïnterviewd door 3 hoofdredacteurs genaamd Noor, Lisa en Indy. Noor is 12 jaar en wil later barista worden: “Lekker creatief!”.

Lisa is 13 en gaat kiezen komende zomer. Ze wil graag naar het Zone College. Lisa: “Ik wil graag iets met dieren doen.”

Indy is 13 en op 10-14 sinds dit jaar. Ze denkt over verschillende dingen zoals werken in een winkel. ”Ondernemen hoeft niet hoor, gewoon lekker werken”.

Noor: “Hoe lang heb je gestudeerd?”

Luc: “Wil je dat ik bij het begin begin? Ik heb de basisschool gedaan, toen atheneum. Daarna de lerarenopleiding in de richting van biologie hier in Zwolle aan Windesheim voor 4 jaar. En toen heb ik nog 3 jaar aan de universiteit gestudeerd. Daarna vond ik het mooi geweest met leren. Het grappige is dat ik wel wist dat ik leraar wilde worden, maar toen ik naar de universiteit ging zocht ik ook bevestiging. Ik heb er onderzoek leren doen. Ik was toen 22 en was nog niet klaar om aan kennisoverdracht te doen. Ik besefte dat ik eerst meer kennis wilde vergaren en wilde leren om onderzoek te doen. Ik wilde onderzoeken hoe ik onderwijs wilde gaan doen. Ik vind het wel echt leuk dat ik nu ook les aan de bovenbouw mag geven.”

Anke: “Jij hoort nu ook bij dat coole 10-14! Van welk deel van het 10-14 concept gaat jouw hart sneller kloppen?”

Luc: ”Ik werk al best lang in het onderwijs maar ik heb hier nu al ondervonden dat je leren echt anders kan doen. Zoals vandaag; we zijn beginnen met proefjes. Zo kunnen ze dingen ontdekken en daarna volgt de theorie wel. Zelf dingen ontdekken levert veel op en dat merk je echt.”

Anke: “Dames, voelt dat voor jullie ook zo?”

Noor: “Ik vind het sowieso fijner om niet altijd maar te hoeven zitten en luisteren. Nu mogen we lekker dingen doen.”

Anke: ''Dus.......de boeken....actie.''.

Luc: “Ja en wat ik ook echt mooi vind hier is dat we gelijk aan elkaar zijn. We hebben met elkaar een ruimte waar we elkaar veel tegen komen. Dat levert een andere dynamiek op. Vroeger stond een leraar letterlijk op een verhoging en de kinderen zaten onder hem. Hier staan we letterlijk en figuurlijk gelijk aan elkaar. Wat ik het allermooiste vind is dat ik in de praktijk het verschil zie, zoals vandaag met Noor. Ze stelt een paar vragen aan de klas en je ziet dat ze dingen gaat zien, dat heb ik vroeger echt gemist dat met elkaar leren.”

Lisa: ”Wat maakte dat je hebt gekozen voor biologie?”

Luc: “Ik was niet zo goed in taal, dat vond ik lastig. Wiskunde vond ik wel aardig, gym vond ik gaaf. Ik moet namelijk bewegen anders voel ik me niet goed. Ik sport veel, spinning, mountainbiken, wielrennen en af en toe zwemmen. Daarnaast ben ik in Raalte als trainer van het elftal van mijn zoon actief en en dat is prima zo. Verder vond ik geschiedenis en biologie heel leuk. Ik wil graag kennis hebben, ik wil dingen snappen en weten hoe ze in elkaar zitten en werken. Biologie heeft zoveel verschillende onderdelen daarom is dat het geworden en ik ben blij met mijn keuze.”

Lisa: “Biologie is ook wel lastig. Die groten en eenheden daar ben ik niet zo goed in.”

Luc: “Dat is eigenlijk geen biologie, dat is natuurkunde, bijna wiskunde. Dan is er nog scheikunde met stofjes maar mijn passie is echt biologie. Menselijk lichaam, dieren, dieren en hun omgeving. Op het Zone College zal je bij die opleiding ook veel biologie krijgen.

Lisa: “Ik wil graag iets met paarden doen.”

Anke: “Hoe werkt jouw passie goed samen met principes als eigenwaarde, betrokkenheid en doelbewustzijn?”

Luc: “Als je ze zelf laat ontdekken dan ben je altijd doelbewust bezig. Je moet het zelf ontdekken. Zelf ontdekken geeft meer ruimte. Dat maakt dat je je bewust wordt van wat er om je heen gebeurt. Mens en natuur zijn voor mij de vakken waar dat gebeurt. Dat deze plant groen is, dat ie leeft lijkt heel normaal. Als je er goed naar kijkt zie je pas echt wat er aan de hand is. Deze vakken maken je bewust. Als je je bewust wordt van de dingen die er om je heen gebeuren ga je dingen zien, ga je vragen stellen en steeds meer begrijpen. Zo ontstaat eigenwaarde. Betrokkenheid en bewustzijn voor mij.”

Indy: “Hoe ben je bij op het idee gekomen om bij 10-14 te gaan werken?”

Luc: “Ik was teamleider in het onderwijs en dat was niet echt mijn ding. Ik was met van alles en nog wat bezig maar niet met kinderen. Ik miste het contact met leerlingen. Toen kwam ik een advertentie tegen van &JIJ. Ik leerde Annelies en Frank kennen. Het was voor mij wel een duik in het diepe. En toch ben ik ervoor gegaan. Ik kan gelukkig aardig zwemmen en ik drijf nog. Ik merk dat ik steeds beter leer zwemmen hier bij 10-14. Wat ik heel erg leuk vind is dat ik heel veel van jullie als leerlingen leer. Ik ben gewend aan les geven aan de bovenbouw. Daar gaat het heel erg om de inhoud. Dat doen we hier ook maar hier gaat het om veel meer dan dat. Ik heb wel getwijfeld maar ik voel me echt op mijn plek. We leren elkaar steeds beter kennen en we kunnen steeds beter samenwerken en ik zie wat dat oplevert. Het gaat bij mij ook wel eens mis zoals jullie ook wel weten en ook dat leer ik hier. Dat “misgaan” mag. Dat je dan samen leert.”

Anke: “Jullie zijn een zelfsturend team. Wat levert dat jou en daarmee de kids op?”

Luc: “Zelfsturend geeft vrijheid om dingen te regelen, te doen en te ontdekken. Om daar een praktijkvoorbeeld van te noemen. Dianne had voor Mens & Cultuur een workshop georganiseerd en die moest er eigenlijk ineens tussen. We kunnen dan gemakkelijk wat schuiven en dan ontstaat er ruimte om een les van een team van buiten in te lassen op het moment dat het kan. Zo voelen leerlingen ook dat mooie dingen vaker wél kunnen in plaats van niet.

De workshop van Mens & Cultuur ging over de kringloop van kleding en de dames gaven bij Kernconcepten & Mooie lessen hun visie op leren! :) Hebben jullie deze gezien?