×
×

Leer Engineer Loïs

image

Loïs werkte in 'leisure'. Maar, dat wat voor velen een droom is, wie wil er niet vloggend de wereld over, bleek dat niet voor haar. Loïs had het gevoel dat ze de uitdaging miste en wilde graag aan ontwikkeling werken. Loïs: “Ik miste werken aan een proces of niveau stijging denk ik”.

Loïs wordt geïnterviewd door Tim van 14. Tim: “Ik ben eerder vertrokken van mijn oude school. Ik had het daar niet naar mijn zin en had geen uitdaging. Toen ik net bij 10-14 kwam vond ik het wel spannend natuurlijk, maar nu voel ik me op mijn plek hier.

Wat ik later wil gaan doen weet ik nog niet maar dat ga ik straks ontdekken bij &Jij, daar wil ik graag naar toe!”

1. Tim: “Hoe lukt het jou om de rust in de klas te bewaren?”

Loïs: “Ik wil graag beginnen te zeggen dat ik dat nog heel erg aan het leren ben. Ik heb veel respect voor alle leraren die dat hier goed kunnen. En wat ik probeer te doen is luisteren. Waar ‘ruis’ is, willen kinderen gehoord worden. Als je gehoor geeft aan, en ze ruimte geeft voor hun eigen weg, dan komt het vaak wel. Ruimte geven en ruimte nemen. Het is mijn droom om mijn ‘ontwikkel’ steentje bij te dragen. Kinderen zien opbloeien is zo prachtig! Ik mis de ontwikkeling in het onderwijs wel een beetje in deze tijd. De huidige onrust maakt het ook lastig om te innoveren. Rust en koers houden is nu even het beste denk ik. Maar die droom maakt dat ik het echt wil leren, het vak en die rust in de klas.”

Tim: “Ik ben blij dat ze me hier uitdagen, dat ze kijken waar mijn grens ligt. Wat ik echt lastig vind, is Engels. Frans vind ik interessant. Ik vind de cultuur interessant, de taal is mooi en een deel van mijn familie komt er vandaan en woont er nog steeds. Ik vind de Franse revolutie interessant. Belangrijke data en heftige dingen als de onthoofding van Lodewijk de 16e maar ook de mooie natuur, bergen en de Seine. Het contrast van beekjes en rust en een stad als Parijs zijn mooi. Ik denk vaak over dingen na. Zo ook over de huidige tijd. Discriminatie is een thema van nu, net als de spanning in de maatschappij. Ik ga de natuur in om rustig te worden dat is heel belangrijk.”

2. Anke: “Jij hoort nu dus ook bij dat coole 10-14! Van welk deel van het 10-14 concept gaat jouw hart sneller kloppen?”

Loïs: ”Het persoonlijke, dat vind ik echt het allerleukste hier. Het vakoverstijgende, het leeftijd overstijgende en het leren met een coach. Dat iedere leerling zijn of haar eigen weg mag bepalen dat vind ik mooi. Ik vind het verhaal van Tim natuurlijk prachtig en zo zijn er hier toch veel. Het is fijn om te zien dat kinderen die uit een omgeving weg kunnen die ze niet fijn vinden, hier door ze echt te zien en horen gelijk een ander kind worden. Je ziet ze opbloeien.”

3. Tim: “Wat is het verschil tussen 10-14 en TrioMundo?”

Loïs: “TrioMundo is er voor de allerkleinsten, in plaats van voor 10 tot 14 jarigen. TrioMundo is een kindercampus waar verschillende partners samen een leer- en ontwikkelplaats voor leerlingen van 0-12 jaar vormgeven. Op onze kindercampus is ontwikkelingsgericht werken de rode draad. Ze stimuleren de brede ontwikkeling met aandacht voor sociale activiteiten als samen spelen, samenwerken en leren ván elkaar en mét elkaar. Dus je ziet dat er een verschil in leeftijd is, maar er is ook veel dat overeenkomt.

4. Anke: “Hoe werkt jouw passie goed samen met principes als eigenwaarde, betrokkenheid en doelbewustzijn?”

Loïs: “Zelfontplooiing is zoals gezegd belangrijk. Kinderen moeten worden wie ze echt zijn. Ik werk bij het StartUp Lab samen met Tim en daar zijn we volop bezig met talentontwikkeling. Als ik kijk naar Tim vindt hij het leuk om in de natuur te fotograferen. Dan kijken we hoe we zijn talent en passie in kunnen zetten bij alles wat we daar ontwikkelen. Iedere leerling heeft zijn eigen weg, die ligt er. We moeten hem alleen nog ‘even’ vinden samen. Dat vind ik mooi en dat leidt tot die principes. Ik merk vaak dat als ik iets voorbereid, dat het op papier echt fantastisch lijkt. In de praktijk doen de leerlingen toch vaak net iets anders en gaat alles echt helemaal anders. Dat is niet erg, maar mooi. Met deze verrassing aan de slag gaan, levert echt die mooie ontwikkelingen en deze principes op. Ik heb zelf deze lessen ook elke dag. Vorig jaar had ik zelf bewust biologie gekozen. Ook daar haalt de tijd me in. Ik ga nu de Pabo richting binnen Teachers College doen. Ik merk dat mijn passie geen vak, maar mijn doelgroep is.”

5. Tim: “Hoe ben je vanuit Teachers Collage bij 10-14 gekomen?”

Loïs: “Mooie vraag. Daniël Kolpa heeft ook Teachers College gedaan en mede door hem is er een nauwe band met deze opleiding ontstaan. En die connectie heeft ook mij hier naar toe geleid. Ik voel me erg gelukkig op het Teachers College. Ook daar krijg ik veel ruimte om te leren. Ik dacht ook een tijd, onderwijs is echt niets voor mij. Leerlingen vragen me vaak: ‘Waar was jij vroeger goed in?’ Nou ik was niet per se goed vroeger, maar ik voel me nu toch echt als een vis in het water.”

6. Anke: “Jullie zijn een zelfsturend team. Wat levert dat jou en daarmee de kids op?”

Loïs: “Al lerende zie ik wel dat we als team heel plooibaar zijn en het komt altijd wel tot leren. Als er iemand ziek is, dan vult de groep die leegte meteen in. Ook ik krijg veel ruimte en dat maakt me wel eens zenuwachtig maar het triggert ook. Ik durf hier. Eigenlijk zou dit heel normaal moeten zijn, maar ik moet er eigenlijk nog steeds aan wennen dat het hier kan en mag.

Aan het einde maken we nog een afspraak met Tim om het StartUpTeam te ontmoeten. We zien je dus gauw weer bij Kernconcepten en mooie lessen op onze socials, met Tim!